WEDDING BELLS, WEDDING BELLS!

2 maart 2018

Hallo allemaal!
Hier ben ik terug met het tweede deel van onze blog 🙂

Zondag 18 februari was het dé grote dag voor Claudine en haar toekomstige. Claudine is één van de lieve vroedvrouw die ook werkt in het Muhima Hospital. Zij had ons en nog twee andere Belgische studenten, Elisabeth en Laure, uitgenodigd om aanwezig te zijn op haar huwelijk. Wij waren best wel vereerd en vooral enorm benieuwd naar hoe zoiets hier wordt gevierd. In de voormiddag maakten we ons op, we werkten onze wallen wat weg en trokken onze mooiste kledij aan. Emmy en ikzelf hadden zelfs typisch Afrikaanse kledij aan, wat later op de dag voor vele starende blikken en mooie complimentjes zorgde. Aangekomen in Nyamirambo, waar het huwelijk zou plaats vinden, constateerden we dat wij de eerste gasten waren. We namen plaats in de kerk en wachtten op het bruidspaar, en we wachtten nog wat langer en ja hoor we bleven wachtten... Drie uur lang zagen we beetje bij beetje de gasten toestromen en niemand die er een probleem van maakte dat er op de uitnodiging 13h stond en niet 16h. Soit, dit gezegd zijnde, waren we toch heel gelukkig toen we Claudine in haar prachtige jurk naar het altaar zagen lopen. Ook zij was ontzettend gelukkig wanneer ze ons zag. Na de ceremonie waren wij zelfs de enigen die met het bruidspaar op de foto mochten. Nu ja, abazungu (blanken) hebben hier soms echt nog een streepje voor. Na de fotoshoot trokken alle gasten naar het Heartland hotel waar het huwelijksfeest werd ingezet. Even voor de duidelijkheid, met huwelijksfeest bedoel ik, op een stoeltje zitten en luisteren naar speeches, heel veel speeches... Toch iets dat de Rwandezen zouden kunnen leren van de Belgen 😉. Al bij al was het wel een geslaagde avond en keerden we met een gelukzalig gevoel terug naar huis.
In de daarop volgende week hadden Emmy en ik het heel druk met stage, we werken maar liefst 60uur. Vooral de afwisseling tussen dag- en nachtshiften speelden ons parten. Tijdens deze drukke week gingen we ook op bezoek bij een vroedvrouw, hij had beloofd voor ons een typisch Rwandese maaltijd te koken. Op het menu stond: maniokpuree met soepvlees en een tomatensausje. Én het beste moest nog komen, we mochten dit met onze handen eten. FEEST! Wonder boven wonder smaakte het wel degelijk en waren we enorm blij dat we deze ervaring mochten meemaken.
Woensdag 28 februari was onze laatste stagedag in Muhima. We namen afscheid van al onze vroedvrouwen in Labor Ward, van alle dokters, verpleegkundigen en studenten die ons de afgelopen 8 weken enorm hebben gesteund.

Vandaag zijn we al druk bezig geweest met onze valies in te pakken. Morgen vertrekken wij namelijk naar onze nieuwe stageplaats in Sake, 3 uur buiten de hoofdstad. Hier zal de nadruk niet liggen op bevallingen doen maar eerder op prenatale consulten en dergelijke. Wij kijken er enorm naar uit maar vinden het ook jammer dat we dit hoofdstuk al moeten afsluiten. We beseffen nu als we binnen enkele weken terugkeren naar Kigali, ons Rwandees avontuur er al bijna op zit...

Graag willen wij iedereen die ziek is in het koude België een hart onder de riem steken en we zullen ons best doen om een paar zonnestraaltjes van hieruit mee te brengen naar huis!

Verzorg jullie goed & tot snel!

Rwandese zoentjes

Yanaika (& Emmy, die volgende week een update geeft over ons nieuw verblijf en stageplaats)

1. Carine Van den Broeck:
    2 maart 2018
    Inderdaad meisjes er is reeds een belangrijk deel van jullie stage voorbij, maar jullie hebben daar prachtig werk geleverd en daar mogen jullie super fier op zijn. Doe zo verder zou ik zeggen. KUSJES💋 de mama en de papa. 💗